V prvním díle našeho velkého preview jsme vás seznámili především s neuvěřitelným kvantem peripetií, kterými si Hobit musel projít, než se dočkal první klapky. Je až spodivem, že natáčení nakonec opravdu začalo. Teď už kamery na Novém Zélandu dávno běží a my vám nastíníme, jak by Hobit mohl ve výsledku vypadat, jaké (r)evoluční technologie Peter Jackson na place používá, kteří herci se v Hobitovi objeví a jak to vlastně bude s dělením na dva filmy.
Jak bude film vypadat?
Natáčení se sice rozběhlo a k fanouškům se vedle castingových informací (viz níže) konečně dostaly také první obrázky a videa, ale o tom jaký Hobit ve výsledku bude, momentálně svým způsobem nevíme zhola nic. Protože jedinou tvůrčí vizí, kterou spolehlivě známe, je vize předchozího režiséra - Guillerma del Tora. Peter Jackson ve shonu kolem castingů a nejrůznějších administrativních potíží nikdy neměl čas pořádně prezentovat tu svoji.
Pravda, scénář psali del Toro s Jacksonem spolu. A ano, ve chvíli Guillermovy rezignace už byla hotová většina vizuálních návrhů, které navíc Peter Jackson, jakožto producent, zajisté musel schválit. Na druhou stranu je také známo, že na řadu věcí měli oba režiséři dost rozdílné názory a jen postupně se propracovávali k nějakým kompromisům. Je tedy docela dobře možné, že si sporná místa předělá Jackson k obrazu svému – nemůžeme čekat, že by takhle suverénní režisér točil něco, s čím se stoprocentně neztotožňuje, čistě z úcty ke svému kolegovi. A především, i kdyby Peter souhlasil s Guillermem úplně ve všem, výsledek by se stejně lišil – Jackson zkrátka není del Toro.
del Torova vize
Del Toro vedle tradičních Tolkienových ilustrátorů, se kterými spolupracoval už Jackson, přizval k vytváření výtvarných konceptů své oblíbené komiksové kreslíře (Mika Mignolu a Waynea Barlowa), chtěl hodně využívat praktické efekty (konkrétně pokročilé robotické loutky) a v některých ohledech se chystal zásadně odklonit od vizuálu LOTRovské trilogie. Hobit je přeci jen v jádru dětský příběh, proto Guillermo sliboval veselejší barevnou paletu (důraz na střídání ročních období) a daleko „sympatičtější“ příšery, které by měly místo prostých návalů temné agresivity nějakou osobnost. U řady potvor známých z trilogie chtěl změnit design (pavouci, vrrci…), sliboval velice originální zjev draka Šmaka a novátorský přístup k válečným bitvám. Prsten moci na sebe neměl přitahovat pozornost větší, než mu uděluje předloha, ale zároveň by bylo evidentní, jakou strašlivou věcí se v budoucnosti ukáže být. Jádro příběhu spatřoval v Bilbově ztrátě nevinnosti a konfrontaci jeho prosťáčkovské dobroty s hamižností draka Šmaka či trpaslíka Thorina Pavézy.
Nakolik se bude výsledný film odpovídat tomuto konceptu? Těžko říct. Na odpověď si musíme ještě nějakou dobu počkat.
Jedna kniha, dva filmy
Nedostatek informací máme i k zamýšlenému rozdělení filmu na dvě části. Na veřejnost už stačily prosáknout předpokládané názvy obou dílů: Hobit aneb cesta tam a zase zpátky (tak jako kniha) a Hobit: Neočekávaná výprava (unexpected journey). To je z potvrzených informací ale zhruba tak všechno. Jinak stále není zcela jasné, zda půjde zkrátka o dvě poloviny knižní předlohy, anebo nejprve uvidíme čistě adaptaci Hobita a pak jakýsi překlenovací film mezi Hobitem a Pánem prstenů, vymyšlený na základě Tolkienových náznaků. Filmaři se střídavě klonili k té či oné verzi, ale teď to vypadá spíš na dvě poloviny Hobita, přifouknuté o zmíněné rozkreslené náznaky. Už jen třeba proto, že del Toro prohlásil, že těch nedořečených náznaků k dobarvení ve skutečnosti zas tak moc není. (Protože filmaři nemají práva ani na Silmarillion ani na Nedokončené příběhy).
Revoluce v natáčení?
Naopak toho víme docela dost o technických podrobnostech. Film se bude natáčet kompletně ve 3D a to konkrétně na profláknuté RED Epic kamery, na které se natáčí třeba také nový Spider-man. Peter Jackson šel ale ještě o krok dál než Marc Webb a rozhodl se stát prvním režisérem v dějinách, který natočí celovečerní film ve snímkovací frekvenci 48 fps (snímků za sekundu)!
24 vs 48 FPS - o co jde? Doposud se filmy točily a promítaly vesměs ve snímkovací frekvenci 24 fps, což ve většině případů pro iluzi pohybu celkem stačí. Rozdílu si všimnete snad jedině při rychlém pohybu kamery nebo objektů na plátně, kdy může docházet k určitému rozmazávání nebo trhání. Při 48 fps by takové problémy vznikat neměly. Navíc, a co je důležitější, plynulejší pohyb by měl být také podvědomě daleko méně únavný pro náš mozek, což by mohlo hrát velkou roli u 3D prezentace, kde se spekuluje, že řada lidí zažívá s brýlemi nepříjemné pocity právě díky nedostatečné snímkové frekvenci. Na druhou stranu nikde není řečeno, že divákovi navyklému na 24 fps nebude plynulejší snímkování připadat nepřirozené. A malá drobnost na závěr: žádné kino zatím promítání ve 48 fps samozřejmě nepodporuje.
Pokud by vás problematika zajímala podrobněji, doporučujeme HDmag. |
Herecké obsazení – veteráni z Pána prstenů:
- Ian McKellen se vrátí jako Gandalf. Tady není co řešit, bez sira McKellena si Hobita asi nedovedeme představit, on prostě JE Gandalf a je vynikající, že je zpátky.
- Andy Serkis se vrací jako Glum. Ani tady není moc o čem diskutovat. Andyho schizofrenní. „Milášek“ si v LOTRovi ukradl linii Frodova putování celou pro sebe, takže už aby byl zpátky. Andy navíc dostal příležitost režírovat sekundární štáb, tak uvidíme, jak se mu povede.
- Hugo Weaving má ve filmu také své místo, protože postava Elronda se v Hobitovi vyskytuje.
- Lehce spornější je účast Elijaha Wooda a Iana Holma, ale nakonec se Froda a zestárlého Bilba do filmu podařilo propašovat celkem logicky – vypadá to, že si budou příběh Hobita navzájem předčítat z pamětí, které jsme na vlastní oči viděli v LOTRovi. Poznámka na okraj: Nějaký čas se uvažovalo i o variantě, kdy by Bilba hrál sám Ian Holm, ale od nápadu se upustilo kvůli hercovu pokročilému věku a fyzické náročnosti role.
- Postavy Galadriel (Cate Blanchett) a Sarumana Bílého (Christopher Lee) se ve filmu nejspíš objeví právě v rámci zmiňovaných „rozkreslených náznaků“, když Gandalf bude odjíždět na Bílou radu atp.
- Úplně největší úlitbou fanouškům filmové trilogie tak bude znovuobsazení Orlanda Blooma jakožto Legolase – ten se nejspíš mihne v krátkém cameu někde poblíž svého otce Thranduila, který má v příběhu regulérní roli. Orlando navíc jako jeden z mála zatím ještě nepodepsal smlouvu.
Herecké obsazení – nováčci
Tady to vezmeme trochu víc telegraficky, protože jde vesměs o poměrně neznámá jména. Šíře se postavíme pouze nad úlohou hlavní. Martina Freemana si tvůrci do role Bilba strašlivě přáli a nakonec se jim ho přes nepříznivý Martinův rozvrh povedlo získat. Znát ho můžete z britské verze Kanclu, jako Watsona z nového seriálu o Sherlocku Holmesovi, jako Arthura Denta z nepříliš vydařené adaptace Stopařova průvodce po galaxii nebo jako „souložícího“ dubléra z Lásky nebeské.
Meděda si zahraje Mikael Persbrandt, elfího krále Thranduila Lee Pace, Radagasta Hnědého Sylvester McCoy, Thorina Pavézu Richard Armitage a ostatních dvanáct trpaslíků Graham McTavish (Dwalin), Ken Stott (Balin), Aidan Turner (Kíli), Dean O'Gorman (Fíli), Mark Hadlow (Dori), Adam Brown (Ori), Jed Brophy (Nori), John Callen (Óin), Peter Hambleton (Glóin), William Kircher (Bifur), James Nesbit (Bofur) a Stephen Hunter (Bombur).
Kdy film uvidíme?
To byl výčet těch nejdůležitějších a nejzajímavějších informací, které o Hobitovi máme. Na na závěr dodejme snad jen to, že Wikipedie odhaduje rozpočet natáčení na 300 – 500 milionů dolarů. Pro srovnání, celá LOTRovská trilogie měla rozpočet „pouhých“ 285 milionů. Takže pokud Peter Jackson nezačal nějak bezmyšlenkovitě rozhazovat, uvidíme nejspíš velké věci. Pokud by vás zajímalo cokoliv dalšího, ptejte se. Pokusíme se odpovědět. První část dvoudílného preview najdete zde. Do kin se oba filmy podívají v prosinci 2012, respektive 2013.