Recenze: Já, Frankenstein

Recenze: Já, Frankenstein | Fandíme filmu
Premiéry letošních oscarovek i nadále doplňuje nevýrazný lednový plevel. Ani Frankenstein nijak nenadchne.

To bylo tehdy tak nějak takhle: Žena se vsadila s manželem a jeho přáteli o to, že dokáže napsat strašidelný příběh. Poměrně odvážná sázka, zvlášť když vezmete v úvahu, že šlo o známé spisovatele, jejichž práci lidstvo dodnes adoruje. Mary Shelley skutečně napsala děsivý příběh o vědci, který překročí hranice a odmítne nést následky. Ty následky si nakonec onoho vědce vyhledají a seberou mu to nejcennější. Frankenstein se stal základním kamenem hororového žánru a ovlivnil i inspiroval mnoho dalších autorů. Včetně Kevina Greviouxe, jehož grafická novela (což je poněkud vznešenější název pro komiks) Já, Frankenstein se stala předlohou stejnojmenného snímku. Kevin Grevioux je shodou okolností také scenárista, který  napsal mimo jiné i první Underworld, s nímž má Já, Frankenstein nemálo společného.

Děj filmu začíná poté, co monstrum (Aaron Eckhart) pohřbí svého stvořitele. Zatímco udusává hlínu na hrobě, je napadeno démony. Už v takto záhy je monstrm vystaveno skutečnosti, že stojí ve středobodu prastaré války. Ti hodní jsou řád Chrličů (kromě bojových schopností oplývají zvláštní mocí transformovat se v kostelní okapy), kteří vedou válku s démony. Frankenstein (od teď budeme hlavního hrdinu nazývat takto, přestože už mě docela unavuje opakovat, že jde o Frankensteinovo monstrum, nikoliv Frankensteina samotného) je požádán jejich královnou (Miranda Otto - trilogie Pán Prstenů), aby se zapojil do svatého boje. Démoni po něm jistě nešli bezdůvodně.

Frankenstein ale spolupráci odmítne a raději se několik následujících staletí poflakuje po světě a loví démony po svém. Na druhé straně barikády se mladá doktorka Terra (Yvone Strahovski z Chucka) snaží učinit zásadní vědecký objev: oživit mrtvé. Její výzkum financuje boháč jménem Naberius v podání Billa Nighyho, který si záporáka zahrál už v Underworldu. O jeho démonickém poslání vědkyně přirozeně nemá ani ponětí, dokud se všude okolo nezačnou mlátit démoni s chrliči a lítat jiskry od toho, jak jeden druhého shazují do pekla, nebo knockoutují do nebe.

Poměrně úspěšný scenárista Stuart Beattie (Austrálie, 30 dní dlouhá noc, připravovaný Tarzan) svoji první režijní zkušenost zvládl absolvovat celkem bez úhony. Divák koneckonců neočekává hlubokomyslné drama o vnitřních pochodech rozervaných hrdinů, ale akční béčko, kde se toho občas děje tolik, že ani CGI nestíhá. Což je asi ta nejvýstižnější definice celého filmu.

Pod Beattieho vedením Aaron Eckhart zosobňuje novou, „sexy“ verzi Frankensteinova monstra, bojuje s démony a poskromnu utrousí rádoby drsňáckou hlášku. I když charismatu vyzařuje nejvíc ve chvílích, kdy toho moc nenamluví. Snaha o zběsilé tempo se režisérovi rozhodně nedá vyčítat, ale o to víc nepatřičně působí scény, ve kterých se má něco vážně probírat. Za velké mínus můžeme považovat také fakt, že se Já, Frankenstein snaží brát až moc vážně. Trocha odlehčení by rozhodně nezaškodila. Prostor by tu jistě byl. Pokud znovu vytasíme srovnání s Underworldem, můžeme si vzpomenout na scény typu prostřílení podlahy, nebo kameru, která s téměř fetišistickou přesností zabírala v latexu oděné pozadí Kate Beckinsale.

Podobný typ nadhledu by Já, Frankensteinovi slušel rozhodně víc, než věčně zasmušilý hlavní hrdina, neohrabaná vědkyně a banda ničím se nevyčleňujících nepřátel. A ani ten Bill Nighy si roli neužívá tolik, jak je u něj obvyklé. Bojové scény jsou ve většině případů nepřehledné, což se tentokrát kupodivu nedá shazovat na tmavé 3D. Ačkoliv se film odehrává převážně v noci, nebo v tmavých lokacích, tak je 3Dčko krásně viditelné. Tak trochu doufám, že se to u podobného typu filmů stane standardem. Je na to nejvyšší čas!

Verditk

Já, Frankenstein nejvíc potěší ty diváky, kteří bez problémů zkonzumovali všechny Underwordy i Van Helsinga. Hlavní hrdina rozhodně nepostrádá potenciál, ani charisma, ale okleštěný příběh mu nedodává dostatečný charakter ani motivaci. A bohužel chybí i nadhled, který by celou tuhle šedou, ač překombinovanou, záležitost poněkud ozvláštnil. Jako stylizovaná akční jednohubka zkrátka Já, Frankenstein posloužit může, ale už za pár dní se na něj navždy zapomene.

5/10