Recenze: Machete zabíjí

Recenze: Machete zabíjí | Fandíme filmu
20th Century Fox
Jak dopadla druhá mise nejostřejšího tajného agenta ve službách šílence Roberta Rodrigueze?

Robert Rodriguez je typem tvůrce, kterého mnohem víc uspokojuje čas strávený na place, než výsledky z pokladen. Jak jinak si vysvětlit plejádu filmů, které vytvořil podle námětů svých dětí, nebo jako srdečnou poctu pokleslým žánrům?

Příběh Macheteho začal fiktivním trailerem, který vyplňoval přestávku mezi dvěma částmi Grindhouse, dvojprogramu kamarádů a kolegů Roberta Rodrigueze a Quentina Tarantina. V něm Danny Trejo, chlápek s obličejem připomínající šmirgl papír, vystřihl postavu naštvaného Mexikánce se slabostí pro chladné zbraně poprvé. Nejeden fanoušek nadšeně očekával výsledek po tom, co Rodriguez ohlásil, že z tenhle trailer se dočká i svého celovečerního zpracování. Výsledný produkt sedl poměrně vysokému počtu diváků a tak na sebe pokračování nenechalo dlouho čekat.

Jak jen uspokojivě popsat příběhovou linii něčeho tak nekonzistentního a chaotického jako je Machete zabíjí? Na jedné straně stojí Danny Trejo, bývalý vládní agent, který je pověřen Prezidentem USA (Charlie Sheen) aby zneškodnil potenciální bombovou hrozbu v Mexiku. Strastiplnou cestu za tímto cílem zkomplikují prostitutky (Sofía Vergara, Vanessa Hudgens, Alexa Vega), zbrojní magnát (Mel Gibbon) a nájemný zabiják známý jako Chameleón. Připravte se zkrátka na to, že se v téhle taškařici budete nemálo ztrácet.

Dvojka se od svého staršího bratříčka dost liší. Zatímco první Machete plnil úlohu ujeté akční řežby, která ale navzdory notné dávce šílenosti udržovala určitá pravidla, Machete zabíjí je jen chaos bez hranic, nadsázka bez humoru a zbytečná stopáž bez opodstatnění. Jeho největším problémem je jeho přehlcenost. Zpočátku to Rodriguezovi i Trejovi jakožto divák docela žerete, ale film není ještě ani v polovině a vy si uvědomíte, že je těch šílených nápadů na vás nějak moc. Začnete cítit otupělost, která se velice záhy změní v prachobyčejnou nudu. Je to jako večírek na kterém všichni pijí a vy sedíte v koutě coby abstinent. Sledujete ostatní jak se dobře baví, ale přemýšlíte o tom, že byste nejraději vypadli.

Machete zabíjí připomíná dětské filmy, které Rodriguez točí podle nápadů svých dětí. Až na to, že tentokrát je tím dítětem on. Upřímně věřím, že natáčení toho chaosu musela být neskutečná legrace a spoustu herců mu na roli kývla už jen proto, že se těšila na několikatýdenní mejdlo s kamarády.

A že těch kamarádů je docela dost. Neepizodní role mají snad jen Mel Gibson, Amber Heard a Michelle Rodriguez. Zatímco Michelle a Amber působí spíše jako smrtící dekorace, tak Mel Gibson si svého excentrického miliardáře docela užívá. Danny Trejo v hlavní roli plní účel na 110%: Minimální mimika, maximální nasazení v krkolomných bojových scénách a sem tam nějaká (ne)vtipná hláška. Víc od něj ani neočekáváme a přesto to bohatě stačí.

Celkově by film potřeboval odtučňovací kůru. Robert Rodriguez nehodlá krotit své nadšení a kadence krkolomné akce a černohumorných gagů může ve výsledku diváka spíš utahat, než slušně zabavit. Méně je někdy více, ale tohle pořekadlo zrovna Rodriguez bude nejspíš vždycky ignorovat. Lze mu to mít za zlé, když se při tom tak baví?

Machete zabíjí je naprostá šílenost o které by bylo nejsnazší říct, že ji buď podlehnete, nebo ji odvrhnete. Tak snadno si ale Rodriguez vyklouznout nezaslouží. Už v minulosti totiž dokázal, že umí mezi těmito dvěma extrémy docela zručně balancovat. Teď nezbývá bohužel než si postesknout, že se mu to protentokrát nepodařilo. Plánovanému závěru trilogie, nazvanému Machete zabíjí ve vesmíru, se tak převážná část diváků nejspíš vyhne. A to navzdory tomu, že světelná mačeta je docela fajn nápad.

4/10