Recenze: Simon Killer

Recenze: Simon Killer | Fandíme filmu
Hypnotický trip do hlubin študákovy duše.

Kompletní přehled filmografie Borderline Films patřil k nejlepším bodům letošního festivalu v Karlových Varech. Josh Mond, Sean Durkin a Antonio Campos jsou sympatičtí chlápci, vydrželi ve Varech celý týden a nezapomněli před každým promítání vybalit novou historku z natáčení. V profilu téhle nezávislé party nechyběl ani nejnovější Camposův film, Simon Killer, ve kterém se Brady Corbet přijíždí do Paříže vzpamatovat z neúspěšného vztahu.

Simon Killer není jednoduchý oříšek. Campos buduje svůj film ve velice pomalém tempu, vyžívá se v dlouhých scénách, které mnohdy vůbec nic neznamenají a tak je pro diváka v první hodině největší zážitek, když v jedné z klubových scén začne na plné koule hrát elektro-pop od LCD Soundsystem. Vysvobozující není ani druhá polovina, kdy se děj stočí do psychedelických vod a Simonova dovolená se mění z obyčejného výletu na regulérní trip. Pár sexuálních scén, pár klubových scén a především poměrně krátké monology hlavního hrdiny, při nichž ho zezadu pronásleduje třesavá kamera. Podobné scény tvoří zhruba 90% filmu.

Nevšední zážitek dělá ze Simona Killera parádně gradovaná atmosféra, do které se však řada diváků nikdy neponoří, protože po deseti minutách budou mít tendenci od filmu utéct s tím, že je to „hipster odpad“. Nejhorší na tomto tvrzení je, že minimálně označení „hipster“ je z velké části pravdivé, ale kdo je dost trpělivý na to, aby vydržel rozjezdovou úvodní půlhodinu, tak bude ve finále odměněn velmi nevšedním zážitkem. A to i přesto, že se toho v Simonu Killerovi vlastně až tolik nestane.

Divácké toleranci nepomáhá ani protivná postava titulního hrdiny Simona, který je po většinu stopáže pasivním účastníkem děje a bodů za sympatie také mnoho nepobral. Otázkou je, nakolik jste schopni sledovat film, jehož protagonista se vám už od prvních minut hnusí. Brady Corbet je jako ublížený, frackovitý Simon nicméně fantastický a je škoda, že jeho neokoukaný obličej nevídáme ve filmech častěji. Simonovi dodává přesně tu míru protivnosti, aby byl většinu času na facku, ale aby jeho chování bylo vzápětí naprosto pochopitelné.

Antonio Campos natočil podobně nepřístupný film jako svůj debut Po škole a nemůžeme očekávat, že by se propříště změnil. A možná je to dobře. Simon Killer je tak sympaticky ojedinělý filmový trip, že pokud se vám podaří proniknout do jeho spárů, tak si užijete každičký záběr. Campos sází všechno jen a jen na psychedelickou atmosféru a vynikajícího Corbeta, a i když svou trochu monotónní režií nikoho neomráčí, Simon Killer určitě patří k tomu nejzajímavějšímu, co se v poslední době vynořilo z moře nezávislých filmů.

I přes poměrně vysoké bodování je Simon Killer stoprocentně nedoporučitelný film. Ale i když mnohé odradí možná až příliš hypnotické tempo a nesympatický hlavní hrdina, nikdy si nemůžete být jistí, že Simon Killer není právě pro vás.

7/10