Recenze: Red 2

Recenze: Red 2 | Fandíme filmu
Důchodcovská parta Bruce Willise se vrací a pořád je smrtelně nebezpečná. Dovede ale také pořád ještě pobavit?

Před třemi lety, v roce týmovek (A-Team, Loosers a první Expendables), lehce zapadl film Roberta Schwentkeho o bývalých tajných agentech s téměř pohádkovým obsazením plným postarších hollywoodských hvězd. Recenze ani tržby komiksové adaptace s Brucem Willisem v hlavní roli sice nebyly nejhorší, přesto asi o nějakém pokračování tenkrát přemýšlel málokdo. Teď je Bruceova partička nebezpečných důchodců (RED = Retired, Extremely Dangerous) zpátky.

RED 2 začíná nějakou dobu po událostech prvního filmu. Frank (Bruce Willis) si chce užívat zahrádkaření a grilování po boku své poněkud znuděné přítelkyně Sarah (Mary-Louise Parker) a status nebezpečného důchodce hodit za hlavu. To se mu taky daří, dokud se neobjeví paranoidní Marvin (John Malkovich) s podezřením, které ex-agenty uvrhne do další špionážní hry, plné zbraní hromadného ničení a stínů dávné minulosti. Sarah a Frank cestují napříč světem, potkávají staré známé (Helen Mirren a Brian Cox), utíkají před nelepšími nájemnými zabijáky světa (Byeong-heon Lee) a do toho řeší upadající jiskru svého mileneckého vztahu, jehož nudnou idyličnost naruší i Frankova bývalá přítelkyně Katja (Catherine Zeta-Jones).

RED 2 není výrazně horším počinem, než první díl, ale pokud mu něco vyloženě škodí, tak je to překombinovaný děj a místy větší absence logiky. Jistě, můžete namítnout, že film s takovým obsazením si nějakou tu chybičku dovolit může, ale pravdou je, že i když se herci očividně baví, celkovou režijní bezradnost a scénáristickou šablonovitost zamaskovat nesvedou. Nestárnoucí Bruce Willis, roztomilá Mary Louise Parker i John Malkovich, který si ve své parodické poloze docela libuje, jsou sice dobře sehraná trojka, ale hlubšímu vývoji jejich vzájemných vztahů brání neustálá nutnost přesouvání mezi kontinenty, chaotické akce a místy zbytečné vedlejší postavy. Nováčci na tom nejsou o moc lépe. Catherine Zeta-Jones je make-upem změněná k nepoznání (snad kvůli tomu, aby její postava vypadala starší), Anthony Hopkins pouze oprášil pár svých starších partů profesorů a psychopatů a Byeong-heon Lee je dokonce jen přepsaná role Karla Urbana z prvních RED.

Seriálový matador Dean Parisot (Monk, Strážce pořádku či Dobrá manželka) neuchopil svou filmovou příležitost zrovna šťastně. Namísto jistého režijního vedení jen kopíruje ikonické akční scény z jedničky (Vzpomínáte na Frankovo vystupování z auta? – Něco podobného nesmí chybět ani tentokrát.) a spoléhá se na wow efekt nabitého hereckého obsazení. Komiksová série RED anglického scenáristy a spisovatele Warrena Ellise je navíc o několik tříd drsnější čtivo. Je pochopitelné, že její filmová adaptace má výrazně obroušenější hrany, ale pravdou je, že z počátečního konceptu zbyly pouze ti ex-agenti v důchodu. A vlastní invence scenáristé Erich a Jon Hoeberovi, kteří mají na svědomí už první díl, také moc nepředvedli. Pouze přepsali koncept jedničky, změnili pár reálií, nahnali hrdiny do letadla a přidali postavy. Divák tak dostává další neurážející letní komedii s hvězdným obsazením, na kterou se opět zapomene. Což je, nejen vzhledem k obsazení, docela škoda.

Pokračování RED je slušná akční komedie, které se díky ambicím dá vyčíst mnohé, jistou chaotičností počínaje, kostrbatými dialogy i děravým scénáře konče. Jenže má vynikající obsazení, slušné akční scény a příjemný nadhled. A Helen Mirren s raketometem. Pokud tedy v kinech hledáte nějakou letní jednohubku, mohlo by právě RED 2 vaše chutě dostatečně uspokojit.

6/10