Recenze: V zajetí démonů

Recenze: V zajetí démonů | Fandíme filmu
James Wan připravil další lahůdkový horor, u kterého bude vyklepaní až za ušima.

Horory podle skutečných událostí to mají těžké. Většinou je jejich studna inspirace tak podezřelá, že se podvod na diváka odhalí už před premiérou, jako třeba v případě otřesného Čtvrtého druhu. Nejnovější film současného krále hororu, Jamese Wana, však zachází s údajnou reálností zobrazených událostí ještě dále. Titulní dvojice manželů Warrenových (Patrick Wilson a Vera Farmiga) jsou totiž skuteční lovci paranormálních aktivit, kteří za svou kariéru vyšetřovali několik tisíc údajných výskytů démonů. Ironicky však zrovna V zajetí démonů auru realističnosti vůbec nepotřebuje. Díky vynikající režii a chytrému scénáři vás i tak dožene na pokraj psychického zdraví.

Už v prvních minutách, kdy manželé Warrenovi prezentují jeden ze svých starých případů univerzitním studentům, teče z plátna pořádná dávka napětí a strachu. Už ve svých minulých filmech jako Saw nebo Insidious dokázal Wan, že jen málokdo si v současnosti dokáže tak mistrovsky budovat napětí a nervózní atmosféru. To všechno samozřejmě potvrzuje i zde, jedním z klíčů k úspěchu je ale na horor až překvapivě fungující a vtahující scénář. Od poklidné úvodní půlhodiny až po strhující klimax je V zajetí démonů precizně příběhově vystavěná podívaná. Zatímco v první polovině střídá dvě paralelní linie a dává tak divákovi čas na oddych, po přehoupnutí do divoké druhé poloviny už to divák schytává v podstatě permanentně. Celý příběh přitom po celou dobu dává smysl, postavy se chovají naprosto smysluplně (přičemž chování postav je Achillova pata dnešního hororu) a děj nikdy nesklouzne do vln fantasmagorie.

Wan přitom moc dobře ví, jak v děsivých scénách způsobit divákům infarkt. Šikovně volí mimořádně nepohodlné úhly kamery, pomalu zoomuje do temných prostorů a velice málo sklouzává k laciným lekačkám. O znepokojivý hudební doprovod se opět postaral Joseph Bishara, ale na rozdíl od Insidious s ním Wan tentokrát spíš šetří. Dočkáte se několika dlouhých sekvencí s houslovým vrzáním, ale vzhledem k výrazně umírněnější stylizaci hrají prim spíš nepříjemné zvuky a ruchy rozléhající se domem. Bezchybná režie a v podstatě veškeré technické kategorie s ní spojené (kamera, zvuk, střih) jen přispívají k neopakovatelné atmosféře a dávají V zajetí démonů nádech vyloženě „áčkového“ hororu, což se dnes vidí už jen zřídka.

Svůj podíl na úspěchu mají i jednoduše načrtnuté, ale fungující postavy obou paranormálních vyšetřovatelů. Ed a Lorraine Warrenovi ve velmi dobrém podání Wanova oblíbence Patricka Wilsona a Very Farmigy plní roli titulních hrdinů víc než solidně. Lehký náznak psychologie a vztahových problémů kolem jejich manželství sice nepatří mezi nejlepší momenty filmu, ale v jeho kontextu neruší. Malý bonus za casting si odnáší strašená rodina Perronů, kde se vyloupl ne jeden, ale hned pět přesvědčivých dětských/mladistvých herců, kterým to křičení zkrátka budete věřit.

Co však z V zajetí démonů (ten název je mor) dělá mnohem zajímavější žánrovku, je jeho stylizace do hororů šedesátých až sedmdesátých let. Textový úvod o pozadí manželů Warrenových navodí starosvětskou atmosféru, některé dějové kličky zase připomenou legendárního Vymítače ďábla nebo Polanského psychologický thriller Rosemary má děťátko. Wan zmíněným klasikám vzdává hold, v ničem je ale vyloženě nekopíruje. Naopak je svým způsobem upravuje a používá v nich moderní postupy. Jedním z nichž je například využití found footage, kterým Wan vyhrotí už tak lahůdkovou scénu ze sklepa rodiny Perronů. V zajetí démonů tak působí jako velice povedený mix hororů ze staré školy s moderním hororem 21. století.

Byl bych spokojen, kdyby byl nejnovější Wanův film kvalitativně na úrovni výborného Insidious. V zajetí démonů je ale díky neodolatelné stylizaci sedmdesátkových hororů, fantastické režii a solidnímu hereckému doprovodu ještě o stupínek výš. A co je nejpříjemnější, tohle není obskurní strašení, ve kterém najde zalíbení jen pár diváků na festivalech. V zajetí démonů je skutečně áčkový, poctivý horor, který se bude líbit každému, kdo se v záplavě podprůměrných duchařin ještě nezapomněl bát. V rámci žánru jistě vrchol letošní tvorby.

9/10