Recenze: Pár nenormálních aktivit

Recenze: Pár nenormálních aktivit | Fandíme filmu
Konečně pořádná parodie, nebo jen další dementní sled rádoby vtipných nechutností?

Natočit kvalitní parodii je umění, které vyžaduje ruku opravdového mistra filmaře. O to více je smutné sledovat, kam až tento žánr za posledních deset let poklesl. Časy, kdy jsme se váleli smíchy u Bláznivých střel a Žhavých výstřelů jsou nenávratně pryč a namísto nich nám bezradní hollywoodští tvůrci rok co rok servírují oplzlé, nevkusné a především zoufale nevtipné příšernosti typu Tohle je Sparta! nebo Disaster Movie. Dalším příspěvkem do nekonečné řady těchto krajně nevyvedených taškařic je americká nízkorozpočtová hororová komedie Pár nenormálních aktivit (v originále A Haunted House), jež v českých kinosálech startuje 28. března.

Duchovním otcem projektu je známý komik Marlon Wayans (Scary Movie, Někdo to rád blond), který už má na kontě nemalé množství podobně laděných filmů. Tentokrát se však poprvé obešel bez spolupráce se svými staršími bratry Shawnem a Keenenem Ivorym a kromě ztvárnění titulní role se sám chopil i pozice producenta a spoluautora scénáře (spolu s Rickem Alvarezem). Režie byla svěřena do rukou debutujícího Michaela Tiddese, jenž zatím natočil jen pár epizod neznámých televizních seriálů.

Jak už název napovídá, snímek je parodií zejména na hororovou sérii Paranormal Activity a na mušku si bere i další komerčně úspěšné zástupce žánru, například Vymítače ďábla či Záhadu Blair Witch. Ústřední postavou je mladík Malcolm (Wayans), který se konečně rozhodl dát sbohem nevázanému životu a dovolil své přítelkyni Keishe (Essence Atkins), aby se k němu nastěhovala. Avšak romantická idyla je rázně přerušena ve chvíli, když se do jejich společného domu vetře nezvaný host v podobě tajemného šíleného ducha. Neviditelný útočník rozhazuje hlavním hrdinům osobní věci, znásilňuje je ve spánku a nakonec se usídlí v těle samotné Keishy. Zoufalý Malcolm je nucen povolat na pomoc kněze a odborníky na paranormální jevy, aby spasili svůj sexuální život.

Aktivity, stejně jako většina parodií natočených v posledních letech, trpí jedním, zato velmi podstatným nedostatkem – nejsou vůbec vtipné! V první třetině se snímek tváří docela vážně a snaží se navodit hororovou atmosféru. Stejně jako předloha je celý film snímán z průmyslové, respektive z ruční kamery, což sice dodává obrazové stránce určitou originalitu, leč po pár minutách to začne být spíše otravné. Scénář prostě neexistuje. Herci jen zmateně pobíhají po domě, buď na sebe hystericky křičí nebo se snaží o rádoby komické gagy, jež však působí jako recyklace těch nejhorších momentů ze starších projektů bratrů Wayansových. Dojde i na trochu fekálního humoru, Marlona Wayanse souložícího s plyšákem, Marlona Wayanse kálícího na podlahu a samozřejmě nějaké to hulení trávy. Tohle snad nemůže připadat směšné ani člověku, který to napsal.

Děj dostane trochu spád až zhruba po hodině (!) stopáže, kdy se na plátně zjeví netradiční vymítač v podání Cedrica the Entertainera. Na jednu dobrou hlášku sice nadále připadá dvacet stupidních, ale aspoň se konečně začne něco dít. Závěrečné vymítání pomocí mlácení a kopání do ležící posedlé dívky je pak vyvrcholením mimořádně nepovedeného filmu.

Ačkoli mají Aktivity jen necelou hodinku a půl, jen s vypětím všech sil jsem dokoukal až do konce. Napodruhé by mě nejspíš museli připoutat k sedačce. Ale nebojte, pokud do kina dorazí dostatek Wayansových zarytých náctiletých příznivců, aby se zaplatil skromný rozpočet, dvojka nás určitě nemine.

Vezměte ty nejtrapnější a nejméně vtipné scénky ze všech dílů Scary Movie, smíchejte je dohromady a natočte je na roztřesenou ruční kameru. Výsledkem je Pár nenormálních aktivit. Neuvěřitelně zbytečná, rádoby parodie s neexistujícím příběhem a hromadou nepodařených gagů. Doporučit lze snad jen skalním fanouškům humoru bratrů Wayansových, i když tohle asi bude nuda i pro ně.

2/10