Recenze: Rebelka

Recenze: Rebelka | Fandíme filmu
Jak se povedla první pohádka od Pixaru? Navíc poprvé s ženskou hrdinkou?

Americké filmové studio Pixar – dceřiná společnost The Walt Disney Company – patří bezpochyby k nejúspěšnějším studiím nedávné minulosti. V roce 1995 nastartoval veleúspěšnou šňůru první díl úspěšné trilogie Toy Story a následovaly megahity jako Hledá se Nemo, Úžasňákovi, Ratatouille či Vzhůru do oblak. V minulém roce Pixar neunikl drtivé kritice za nepovedené pokračování Aut, přičemž se už nějakou dobu šuškalo, že kvalita pixarovek významně upadá. Jednou z odpovědí na tato negativní hodnocení by měl být v pořadí třináctý celovečerní animovaný snímek studia - Brave (Rebelka), na který z pozice vedoucího výroby znovu dohlížel legendární John Lasseter.

Nelehký úděl pixarovek

Navázat na úspěchy starších pixarovek přirozeně není jednoduchý úkol, protože z nich přímo prýštily nápady, originalita, inovativnost a v neposlední řadě inteligentní humor. V případě Rebelky se to poměrně daří, ačkoliv příběh je doslova sázkou na jistotu. Nic to však nemění na celkově velmi příjemném pocitu z předkládaného materiálu. Pohádkový děj nás zavede do deštivého Skotska dob dávno minulých, kde se seznamujeme s rusovlasou princeznou Meridou, která dává přednost lukostřelbě a jízdě na koni před tancem a vyšíváním. A to zrovna dvakrát netěší její rodiče – moudrou královnu Elinor a energického krále Ferguse. Především cílevědomá a vždy elegantní Elinor má jasnou představu o budoucnosti svojí tvrdohlavé a nepoddajné dcerky. V plánu jsou vdavky, rodinný život a královské povinnosti. Právě vztah matky a dcery je klíčovým motivem Rebelky a současně je tím, co celý snímek drží pohromadě.

Nezkrotná Merida se nehodlá podvolit diktátu své matinky a zkostnatělým tradicím. Než by si vzala jednoho ze tří nabízených nápadníků, rozhodne se nastalou situaci řešit pomocí kouzel a magie. V lese "náhodou" potká tajemnou stařenku, která jí pomůže změnit osud. Pomocnou berličkou pro tvůrce jsou zde lesní bludičky, jež mají symbolizovat určitou osudovost. Jenže nečekané následky tohoto činu budou pro sympatickou zrzku největší životní výzvou, které svéhlavá princezna kdy čelila. Aby zachránila milovanou rodinu a integritu království, musí zase najít cestu ke své mamince Elinor, již kouzlo zasáhlo nejbolestivěji. Obě zažijí bok po boku energií napěchované dobrodružství, při kterém jedna druhou poznají lépe, než se jim to dařilo doposud. Pointu lze shrnout do známého bonmotu "jaká matka, taková dcera“, avšak cesta k tomuto zjištění je značně klikatá a trnitá. Hlavně rodiče pubertálních ratolestí asi budou zpočátku Pixaru spílat, že snižuje jejich úsudek a rodičovskou autoritu. Na druhou stranu mladé dívenky se jistě lehce ztotožní s emancipovanou rusovláskou, která si chce života užívat plnými doušky a nemyslet při tom na následky.

Scenáristická hra na jistotu

Zmíněné téma generačních neshod je zabaleno do zábavného, líbivého, ale jednoduše disneyovského hávu. Srovnání s podařeným animákem Na vlásku je naprosto namístě, jelikož oba snímky mají podobný náboj, atmosféru a do jisté míry banální příběh, i když na drobná překvapení také přijde řada. Velká škoda, že chybí více dechberoucích momentů, jež by Rebelku katapultovaly do těch úplně nejvyšších pater. Dokonce i tradiční snaha dojmout, která se vzhledem k rodinné tématice přímo nabízí, se překvapivě míjí účinkem, třebaže závěrečné finále vše do značné míry vynahrazuje. Vyprávění tudíž působí malinko stereotypně, jako kdyby režisérské duo Mark Andrews a Brenda Chapman nechtělo riskovat další tvůrčí debakl – zřejmě jde o obavu ze scénáristického selhání a překombinovanosti, jako tomu bylo v případě již zmiňovaných druhých Aut. Rozhodně však nelze říci, že by skotské dobrodružství charismatické dívenky nudilo. Jen není tak strhující, jak bychom od pixarovky čekali.

Nový počin světoznámého studia určitě není krokem zpět, pouze úkrokem stranou. Právě tento fakt bude fanoušky Pixaru mrzet asi nejvíce, jelikož plusové body můžeme nepochybně připočíst za trefně zobrazený vztah dospívající dívky a její matky, jež se ve své mladší verzi neustále snaží zhlédnout. Osvěžujícím dojmem působí i volba hlavního charakteru, kterým je poprvé v historii studia ženská postava. Humorných a úsměvných situací je dostatek, ač je cíleno spíše na mladší publikum. Úspěch budou rozhodně mít roztomilí sourozenci ústřední hrdinky, jednovaječná trojčata Harris, Hubert a Hamiš, jejichž počínaní se nikdy neobejde bez kotrmelců a modřin, přičemž osud si s nimi pohraje velmi podobně jako s královnou Elinor.

Technická stránka je standardně povedená, ale to jsme všichni očekávali. Ostatně monstrózní dvousetmilionový rozpočet by měl být ve výsledku znát. Rozhodně je ale třeba přiznat, že Rebelka není z hlediska animace ničím převratným nebo výjimečným. Český divák bude znovu ošizen o originální znění a musí si vystačit se slušným českým dabingem. Snímek je v multiplexech promítán i ve formátu 3D, které působí sice přirozeně, ale nějaký zásadní efekt skutečně neposkytuje a úplně v klidu se bez něj obejdete.

V pohádkovém příběhu o pochopení, zodpovědnosti, lásce a nesnázích při výchově potomků Pixar opětovně dokazuje, že je stále špičkou na poli animovaných filmů, byť Disneyho vliv je cítit. Rebelka je energickou dobrodružnou jízdou, kterou ke dnu malinko sráží průhledný scénář a nedostatek skutečně pamětihodných momentů. I tak se jedná o hodně zábavnou podívanou se sympatickou hlavní hrdinkou, celou řadou vtipných momentů a emotivním závěrem, na níž se všem milovníkům animáků vyplatí vyrazit do kina.

8/10