Recenze: Temné stíny

Recenze: Temné stíny | Fandíme filmu
Warner Bros.
Klesají Tim Burton a Johnny Depp dál do bahna repetitivní nudy nebo konečně natočili po dlouhé době něco pořádného?

Kariéry Johnnyho Deppa a Tima Burtona mají tak trochu podobnou trajektorii. Před lety oba platili za nadané umělce, ve kterých dřímá neuvěřitelný talent, nicméně v poslední době zlí jazykové o obou pánech prohlašují, že zlenivěli, zapadli do zajetých škatulek a ty bez většího úsilí nebo invence naplňují. Johnny Depp představuje excentrické podivíny, Tim Burton točí bizarní návštěvy svých pokřivených světů a občas tak oba dva činí spolu. Temné stíny jsou konkrétně už jejich osmou spoluprácí. Jak se jim vedlo?

Temné stíny vznikly nejspíš čistě proto, že Burton i Depp jsou velkými fanoušky seriálové předlohy – soap opery se stejným názvem, která kombinovala klasické prvky žánru (melodrama, romance) s nadpřirozenými elementy. Ústřední tvůrčí duo ke gotické romanci přimíchalo svůj typický humor a dalo tak vzniknout hororové komedii, která míchá smrtelně vážné chvíle s jednoznačnou nadsázkou a svou atmosférou by se dala vzdáleně přirovnat snad jedině k Addamsově rodině.

Správný dítě má upíra v bytě

Příběh začíná v 18. století, kdy hrdina Barnabas Collins (Johnny Depp) osudově odmítne lásku čarodějky Angelique (Eva Green). Ta se mu rozhodne pomstít, a tak před Barnabasovýma očima zavraždí jeho rodiče i jeho milou a udělá z něj nesmrtelného upíra, aby musel svůj zármutek prožívat navěky. Barnabase nakonec zlynčuje rozlícený dav a pohřbí ho zaživa. Osvobozen je čirou náhodou teprve v sedmdesátých letech 20. století, kdy z jeho kdysi mocného rodu zbylo už jen posledních pár chcípáčků, obchodní impérium zavál prach a rodinné sídlo zarůstá plevelem. Barnabas se rozhodne rodině opět vrátit zašlou slávu, jenže Angelique je stále naživu a pořád je plná zášti a touhy po pomstě.

Hlavní zápletka je tedy poměrně jednoduchá a náplň snímku tak leží v rozkreslování příběhů jednotlivých postav, humoru a občasné špetce hororu. Bohužel musím smutně prohlásit, že ode všeho dostáváme trochu a dohromady tak nějak nic. Většina děje je předvídatelná a mnohokrát viděná, je hodně znát, že Burtonovi jde především o hrátky s oblíbenou předlohou, maximálně o poctu klasickým hororům z časů před seriálem, které už z dnešního pohledu příliš strašidelné nejsou. Pitomým scénám navíc až příliš často chybí nadhled, který je onou klíčovou ingrediencí, která tu a tam film dokáže příjemně roztančit a dodat mu tolik potřebný humor! Většinu těch nejlepších vtipů už stejně prozradily trailery.

A spolehnout se nejde bohužel ani na vedlejší postavy, jejichž příběhy jsou často zajímavě rozehrané (rodinná psycholožka, v podání Heleny Bonahm Carter, touží po věčném mládí, Michelle Pfeifer je naopak ukázková hlava rodiny s impresivní vnitřní silou, která soudobé Collinse drží pohromadě), ale buď vyloženě nikam nevedou, nebo jsou alespoň příliš povrchní a zjednodušené, než aby dokázaly naši pozornost udržet příliš dlouho. Největší část filmu tak strávíme ospalým, melodramatickým tlacháním, tuctovým strašením nebo ještě tuctovějšími souboji postav s nadlidskými schopnostmi. Akce se tomu fackování asi úplně říkat nedá.

Tím nechci říct, že by byly Temné stíny vyloženě mizerné. Zhruba tak první polovinu se filmu daří držet slušné tempo, obsazení je opravdu výborné (kromě již zmiňovaných také Chloe Moretz, Jackie Earle Haley,Bella Heathcote a Jonny Lee Miller), film ve finále působí podstatně méně studiově, než z trailerů, retro soundtrack je fajn, Johnny Depp jako obvykle úlohu tahouna bez problémů zvládá a vyloženě nuda je to jen místy. Ale stačí to v době, kdy je filmová nabídka prakticky neomezená?

Temné stíny jsou vcelku milým filmem, který ale nic nedělá pořádně. Jakoby se parta kamarádů sešla při natáčení, měla u toho dobrou náladu a s láskou vzpomínala na seriálovou předlohu, ale tak nějak u toho zapomněla, že snímek uvidí také diváci, pro které by chtělo řadu elementů výrazně vypilovat. Takhle se nám totiž do rukou dostává nikterak podstatná hříčka, plná už tisíckrát viděných motivů a situací, kterou něco málo povedených vtipů rozhodně nespasí. Vyloženě doporučit tak lze Temné stíny asi jedině skalním příznivcům Johnnyho Deppa, Tima Burtona nebo starých hororů. Ostatní ať si radši zajdou znovu na Avengers.

6/10